T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı : 51355057-010-06-01-4246
28/12/2015
Konu : İdarî Para Cezaları
GENELGE
2015/31
5253 sayılı Dernekler Kanunu, 2860 sayılı Yardım Toplama Kanunu ve Siyasi Partiler Kanununda yer alan idarî para cezalarının 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 3 üncü maddesi ve 17 nci maddesinin yedinci fıkrası gereğince, 31/03/2005 tarih ve 25772 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen parasal hadlerin de aynı Yönetmeliğin 101 inci maddesi gereğince, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılması gerekmektedir.
Söz konusu idarî para cezaları ile parasal hadler, 10/11/2015 tarih ve 29528 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 457 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde tespit edilen 2016 yılı için yeniden değerleme oranı olan % 5,58 (beş virgül ellisekiz) artış esas alınarak, 01/01/2016 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere ekli listede gösterildiği şekilde artırılmıştır.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
Selami ALTINOK
Bakan a.
Vali
Müsteşar
DAĞITIM:
81 İl Valiliğine
T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı
23/12/2014
Konu : İdarî Para Cezaları
GENELGE
2014/37
5253 sayılı Dernekler Kanunu, 2860 sayılı Yardım Toplama Kanunu ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanununda yer alan idarî para cezalarının 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 3 üncü maddesi ve 17 nci maddesinin yedinci fıkrası gereğince, 31/03/2005 tarih ve 25772 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen parasal hadlerin de aynı Yönetmeliğin 101 inci maddesi gereğince, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılması gerekmektedir.
Söz konusu idarî para cezaları ile parasal hadler, 15/10/2014 tarih ve 29176 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 441 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde tespit edilen 2014 yılı için yeniden değerleme oranı olan % 10,11 (on virgül on bir) artış esas alınarak, 01/01/2015 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere ekli listede gösterildiği şekilde artırılmıştır.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
Aziz YILDIRIM
Bakan a.
Müsteşar Yardımcısı
DAĞITIM:
81 İl Valiliğine
T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı : 51355057-010.06.99-33 03/01/2014
Konu : Siyasi Partiler
GENELGE
2014/1
Siyasi partilerin kuruluş ve bildirimlerine ilişkin iş ve işlemler, 22/04/1983 tarihli ve 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu kapsamında, merkezde İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü taşrada ise emniyet müdürlüklerince yürütülmekte iken, 22/12/2013 tarihinde İçişleri Bakanı Oluru ile yürürlüğe giren Emniyet Genel Müdürlüğü Güvenlik Dairesi Başkanlığı Merkez ve Taşra Birimleri Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile Emniyet Genel Müdürlüğü ve emniyet müdürlüklerinin bu görevlerine ilişkin hükümler yürürlükten kaldırılmıştır.
10/10/2013 tarihli ve 2013/47 sayılı İçişleri Bakanlığı Genelgesi ile daha önce Emniyet Genel Müdürlüğü ve emniyet müdürlükleri tarafından yürütülen sendikalara ait iş ve işlemlerin, Dernekler Dairesi Başkanlığının merkez ve taşra birimlerince yürütüleceği belirtilmiş olup 30/11/2013 tarihi itibarı ile 81 ilde devir işlemleri tamamlanmıştır.
10/06/1949 tarihli ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (F) bendinde; “Vali, ilde teşkilatı veya görevli memuru bulunmayan işlerin yürütülmesini, bu işlerin görülmesiyle yakın ilgisi bulunan her hangi bir idare şube veya daire başkanından isteyebilir. Bu suretle verilen işlerin yapılması mecburidir.” hükmü yer almaktadır.
Diğer taraftan 2820 sayılı Kanunun 121 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Türk Kanunu Medenisi ile Dernekler Kanununun ve dernekler hakkında uygulanan diğer kanunların bu Kanuna aykırı olmayan hükümleri, siyasi partiler hakkında da uygulanır.” hükmü çerçevesinde, dernek ve sendikalarda olduğu gibi siyasi partilerin kuruluş ve bildirimine ilişkin 2820 sayılı Kanunda belirtilen iş ve işlemlerinin de İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığı merkez ve taşra birimlerince yürütülmesinin uygun olacağı değerlendirilmiştir.
Bu kapsamda, siyasi partilerin mevcut belge ve kayıtlarının illerde (büyükşehir belediyesi sınırları içinde bulunan ilçeler dahil) il dernekler müdürlüklerine, ilçelerde ilçe dernekler büro şefliklerine, bu şefliklerin bulunmadığı ilçelerde ise kaymakamlık yazı işleri müdürlüklerine devredilmesi ve bundan sonra siyasi partilerin bildirimlerine ilişkin mahallin mülki amirliğine verilen evrakın söz konusu birimlere havale edilmesi,
İl dernekler müdürlüklerince birleştirilen bu evrakın bir örneğinin İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığına ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilmesi,
Siyasi partilerin il, ilçe ve belde teşkilatlarının kuruluş ve faaliyetleri ile ilgili iş ve işlemlerin 2820 sayılı Kanunda öngörüldüğü şekilde yürütülmesi,
İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığı ve il dernekler müdürlüklerince devralınan söz konusu dosya ve yazışma belgelerinin uygun şekilde arşivlenerek muhafaza edilmesi ve herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesi hususlarında,
Bilgi ve gereğini önemle arz ve rica ederim.
Seyfullah HACIMÜFTÜOĞLU
Bakan a.
Vali
Müsteşar
DAĞITIM:
Gereği: Bilgi:
Emniyet Genel Müdürlüğüne Anayasa Mahkemesi Başkanlığına
81 İl Valiliğine Adalet Bakanlığına
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına
Sayı : B.05.0.DDB.0.07.00.00-010-07- 18/01/2013
Konu : Suriye Vatandaşlarına Yapılan Yardımlar
GENELGE
2013/3
İlgi : 21/12/2012 tarih ve UKGY-II/67 sayılı yazı.
Dışişleri Bakanlığının ilgi yazısında; Suriye’de devam etmekte olan kriz nedeniyle, ilgili makamlarca barınma sağlanan kampların dışında yaşamlarını idame ettirmeye çalışan Suriye vatandaşlarına, valiliklerin bilgisi dahilinde veya valiliklerle işbirliği içinde, bazı Türk ve yabancı sivil toplum kuruluşlarının yardım faaliyetleri gerçekleştirdiği, söz konusu faaliyetlerin bir insanlık görevi olduğu ve bu konuda valiliklerin sivil toplum kuruluşlarının (STK’ların) desteğini almalarının tabii olduğu, ancak bazı yabancı STK’ların yardım yaptıkları Suriye vatandaşlarının kimlik bilgilerini topladıkları ve arşivledikleri yönünde duyumlar alındığı, bu işlemin Suriye vatandaşlarının mahremiyetlerini ve güvenliklerini tehlikeye düşürebileceği belirtilmektedir.
Merkezleri yurtdışında bulunan yabancı dernek, vakıf ve diğer kâr amacı gütmeyen kuruluşların Türkiye’de faaliyette bulunmaları, 5253 sayılı Dernekler Kanununun 5 inci maddesi ve ilgili mevzuat hükümleri uyarınca Bakanlığımızın iznine bağlıdır. Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı STK’lar, Bakanlığımızca ve mülki idare amirliklerince her zaman denetlenebilmekte, mevzuata aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi halinde gerekli işlemler yapılmaktadır.
STK’lar tarafından ihtiyaç sahiplerine yardım yapmak amacıyla olsa bile, yardım yapılacak kişilerin kimlik bilgilerinin alınması ve bunun sonucunda kişilerin zarar görmesi ihtimalinin de bulunması nedeniyle, Suriye vatandaşlarının kişisel verilerini kaydedenler hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uyarınca işlem yapılması gerekmektedir.
Suriye vatandaşlarının güvenliklerine ve mahremiyetlerine zarar gelmesinin önlenmesi için gerekli tedbirlerin alınmasını, mevzuata aykırı hareket eden ve izinsiz faaliyette bulunan yabancı STK’ların faaliyetlerine son verilerek Dernekler Kanununun 32 nci maddesinin (g) bendi uyarınca işlem yapılmasını, yapılacak yardımların hassasiyetle takip edilmesini ve valilik aracılığıyla yapılacak yardımlarda STK’lara yardımcı olunmasını rica ederim.
İdris Naim ŞAHİN
Bakan
T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı : B.05.0.DDB.0.07.00.00-010-06-01-4567 14/12/2012
Konu : İdarî Para Cezaları
GENELGE
2012/69
5253 sayılı Dernekler Kanunu ve 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununda yer alan idarî para cezalarının 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 3 üncü maddesi ve 17 nci maddesinin yedinci fıkrası gereğince, 31/03/2005 tarih ve 25772 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen parasal hadlerin de aynı Yönetmeliğin 101 inci maddesi gereğince, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılması gerekmektedir.
Söz konusu idarî para cezaları ile parasal hadler, 10/11/2012 tarih ve 28463 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 419 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde tespit edilen 2012 yılı için yeniden değerleme oranı olan % 7,80 (yedi virgül seksen) artış esas alınarak, 01/01/2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere ekli listede gösterildiği şekilde artırılmıştır.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
İdari Para Cezalarına İlişkin Genelge Eki için tıklayınız.
Necmeddin KILIÇ
Bakan a.
Müsteşar Yardımcısı
Sayı : B.05.0.DDB.0.00.00.40-010.06.01
…/…/2012
Konu : Şehit ve Gazi Dernekleri
GENELGE
2012/…
Bakanlığımıza intikal eden bazı bilgi ve şikayetlerden; art niyetli bazı kişi ve derneklerin şehit ve gazi ailelerine yardım adı altında kanuna aykırı yardım toplama faaliyetinde bulundukları, kalem, dergi, takvim vb. ürünleri satarak gelir elde ettikleri, Belediyelerin, kurum ve kuruluşların etkinlik yaptığı özel günlerde stant açmak suretiyle kazanç elde ettikleri anlaşılmıştır.
23/06/1983 tarihli 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununun 6 ncı maddesi “Kişiler ve kuruluşlar, yetkili makamdan izin almadan yardım toplayamazlar. Ancak, kamu yararına çalışan dernek, kurum ve vakıflardan hangilerinin izin almadan yardım toplayabilecekleri, İçişleri Bakanlığının önerisi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenip ilan edilir.
İzin alınmadan girişilen yardım toplama faaliyetleri güvenlik kuvvetlerince derhal menedilir ve sorumlular hakkında kovuşturma yapılır.” hükmünü,
Aynı Kanunun 9 uncu maddesi “İzin vermeye yetkili makamlarca başvuru üzerine; işin önemi, yardım toplama faaliyetine girişeceklerin yeterlikleri, yapılacak hizmetin amaca ve kamu yararına uygunluğu, yardım toplama faaliyetinin başarıya ulaşıp ulaşamayacağı ve gerekli görülen diğer konular üzerinde inceleme yapılır ve sonucu en geç iki ay içinde başvuranlara bildirilir.” hükmünü,
13/06/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 2 nci maddesinin beşinci fıkrası “Dernek veya vakıflara ait iktisadî işletmeler: Dernek veya vakıflara ait veya bağlı olup faaliyetleri devamlı bulunan ve bu maddenin birinci ve ikinci fıkraları dışında kalan ticarî, sınaî ve ziraî işletmeler ile benzer nitelikteki yabancı işletmeler, dernek veya vakıfların iktisadî işletmeleridir. Bu Kanunun uygulanmasında sendikalar dernek; cemaatler ise vakıf sayılır.” hükmünü amirdir.
Ayrıca Bakanlığımızca yayımlanan 2007/110 sayılı Genelgede; yaşlı, engelli gibi dezavantajlı gruplar ile gazilere, şehit dul ve yetimlerine yönelik ülke çapında yardım toplama faaliyetlerine ilişkin taleplerin değerlendirilmesi aşamasında, konunun istismara açık olması nedeniyle Bakanlığımızdan görüş alınması gerektiği belirtilmiştir.
Bu yasal düzenlemeler gereğince, şehit ve gazi ailelerine yönelik yapılan yardım toplama faaliyetlerinin hassasiyetle takip edilmesini, her ne amaç ve şekilde yapılırsa yapılsın izinsiz yardım toplama faaliyetlerinde bulunanlar veya yardım toplama izni alınmış olmasına rağmen, yardım toplama faaliyetlerini 2860 sayılı Kanuna aykırı olarak yürütenler hakkında gerekli yasal işlemlerin yapılmasını, kişi ve kuruluşlardan yardımda bulunmaları istenmeksizin ticari amaçla bazı malların vergi mevzuatına aykırı olarak satılması halinde, ilgili dernekler hakkında gerekli incelemelerin yapılabilmesi için, konunun vergi dairesi başkanlıklarına veya defterdarlıklara bildirilmesini rica ederim.
Seyfullah HACIMÜFTÜOĞLU
Bakan a.
Vali
Müsteşar
T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı : B.05.0.DDB.0.00.73.01-45-03-1918 ..../05/2012
Konu : Görüş Talepleri
GENELGE 2012/31
19/06/1930 tarihli ve 1524 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 1700 sayılı Dahiliye Memurları Kanununun “İçtihadi hareket” başlıklı 27 nci maddesi, “Kanun ve nizamnamelerde sarahat olmayan ve hakkında hususi emir bulunmayan mesailde mafevkten istizan imkanı olmadığı takdirde vali, kaymakam ve nahiye müdürleri kendi içtihatlariyle hareket ederler ve tedbir alırlar.” hükmünü, 23/11/2004 tarihli ve 25649 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 5253 sayılı Dernekler Kanununun “Amaç ve Kapsam” başlıklı 1 inci maddesi, “Bu Kanunun amacı; dernekler, dernek şube veya temsilcilikleri, federasyonlar, konfederasyonlar ve yabancı dernekler ile merkezleri yurt dışında bulunan dernek ve vakıf dışındaki kâr amacı gütmeyen kuruluşların Türkiye'deki şube veya temsilciliklerinin yasak ve izne tâbi faaliyetlerini, yükümlülüklerini, denetimlerini ve uygulanacak cezalar ile derneklere ilişkin diğer hususları düzenlemektir.” hükmünü amirdir.
08/12/2001 tarihli ve 24607 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu, 5253 sayılı Dernekler Kanunu ve bu Kanun çerçevesinde çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği başta olmak üzere ilgili Kanunlarda derneklerin iş ve işlemleri ile ilgili hükümler yer almaktadır.
Zaman zaman valiliklerimizce, mevzuatta açık hüküm bulunan, ayrıca, daha önce Bakanlığımız tarafından görüş verilmiş olan konularda tekrar görüş sorulduğu anlaşılmaktadır.
Bu sebeple Bakanlığımızdan görüş istenilecek olan konuyla ilgili öncelikle; www.dernekler.gov.tr internet adresinin “Mevzuat” bölümünün “Hukuki Görüşler” kısmının taranarak Valiliklerimiz tarafından gerekli incelemelerin yapılması, gerekirse diğer kurum veya kuruluşlardan konu ile ilgili bilgi alınması, buna rağmen tereddüt durumunun devamı halinde, üst yazıda Valiliğin konuyla ilgili görüşünün de belirtilerek bizzat Vali imzası ile Bakanlığımızdan görüş sorulması hususunda bilgi ve gereğini rica ederim.
Mustafa B.DEMİRER
Bakan a.
Sayı : B.05.0.DDB.0.07.00.00-010-06-01- …./12/2011
Konu : İdarî Para Cezaları
GENELGE
2011/71…
5253 sayılı Dernekler Kanunu ve 2860 sayılı Yardım Toplama Kanununda yer alan idarî para cezalarının 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 3 üncü maddesi ve 17 nci maddesinin yedinci fıkrası gereğince, 31/03/2005 tarih ve 25772 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen parasal hadlerin de aynı Yönetmeliğin 101 inci maddesi gereğince, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılması gerekmektedir.
Söz konusu idarî para cezaları ile parasal hadler, 17/11/2011 tarih ve 28115 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 410 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde tespit edilen 2011 yılı için yeniden değerleme oranı olan % 10,26 (on virgül yirmi altı) artış esas alınarak, 01/01/2012 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere ekli listede gösterildiği şekilde artırılmıştır.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı : B.05.0.DDB.0.00.00.40-010-06-01/903 22/03/2011
Konu : Denetim Raporları
GENELGE 2011/19…
5253 sayılı Dernekler Kanununun 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Gerekli görülen hallerde, derneklerin tüzüklerinde gösterilen amaçlar doğrultusunda faaliyet gösterip göstermedikleri, defterlerini ve kayıtlarını mevzuata uygun olarak tutup tutmadıkları İçişleri Bakanı veya mülkî idare amiri tarafından denetletilebilir…” hükmü gereğince, dernekler mülki idare amirlikleri tarafından denetlenmektedir.
Mülki idare amirlikleri tarafından yapılan denetim çalışmaları sonucunda düzenlenen raporların şekil ve içeriğinin belirlenmesi ile raporların değerlendirilmesinde uygulamada birliğin sağlanması amacıyla bir Denetim Raporu Örneği hazırlanmıştır.
Derneklerin denetimleri sonucunda, yazımız ekinde bulunan örneğine uygun Denetim Raporları düzenlenmesi gerekmektedir. Ancak, gerekli görülmesi halinde, ilave bilgi ve konular bu raporlara eklenebilir veya belli bir konunun incelenmesine ve araştırılmasına yönelik denetimlerde farklı şekilde raporlar düzenlenebilecektir.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
Mustafa Bahrettin DEMİRER
Vali
Bakan a.
Müsteşar V.
EKLER:
1- Denetim Raporu Örneği (6 Sayfa)
DAĞITIM:
81 İl Valiliğine
T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı: B.05.0.DDB.0.00.73.01-010-06-01-
26/01/2011
Konu : Beyanname
GENELGE 2011 / 12
5253 sayılı Dernekler Kanunu’nun 19 uncu maddesinin birinci fıkrası, “Dernekler, yıl sonu itibarıyla faaliyetlerini, gelir ve gider işlemlerinin sonuçlarını düzenleyecekleri beyanname ile her yıl Nisan ayı sonuna kadar mülkî idare amirliğine vermekle yükümlüdürler. Beyannamenin düzenlenmesine ilişkin esas ve usuller yönetmelikte düzenlenir.” hükmünü,
Dernekler Yönetmeliği’nin 83 üncü maddesi, “Dernek yönetim kurulu başkanları, her takvim yılının ilk dört ayı içinde bir önceki yıla ait Dernek Beyannamelerini (EK- 21), mülki idare amirliğine vermekle yükümlüdürler. İl merkezlerinde ve büyükşehir belediyesi sınırları içinde kalan ilçelerde bulunan dernekler beyannamelerini bir adet, diğer ilçe merkezinde bulunanlar ise iki adet olarak verirler.
Şubeler, mülki idare amirliğine verecekleri beyannamelerin birer örneğini bağlı bulundukları derneğe de vermekle yükümlüdürler…” hükmünü amirdir.
5253 sayılı Kanun’un 2 nci maddesinde; dernekler, en az yedi gerçek veya tüzel kişinin oluşturdukları tüzel kişiliğe sahip kişi toplulukları, şubeler ise bir derneğe bağlı olarak açılan, tüzel kişiliği olmayan ve bünyesinde organları bulunan alt birim olarak tanımlanmıştır.
Kayıtlarımızda yapılan incelemede, şubeleri olan bazı derneklerin beyannamelerinin şubelere ait bilgileri içermediği, sadece genel merkezlerine ait bilgilere yer verildiği tespit edilmiştir. Derneğin beyannamesinde sadece genel merkezi için verilen faaliyet, gelir gider, üye sayıları ile ilgili bilgiler derneğin gerçek kurumsal kapasitesini yansıtmamaktadır. Dolayısıyla, Bakanlığımızca derneklere ilişkin mevcut beyannamelerdeki veriler üzerinden yapılacak tüm değerlendirmelerde şubeleri olan dernekler diğer derneklere oranla faaliyet gösterdikleri alanı temsil kabiliyetleri açısından dezavantajlı durumda kalmakta ve bu alanda hak ettikleri noktada yer alamamaktadırlar.
Bu kapsamda şubeler beyannamelerini Dernekler Yönetmeliği'nin 83 üncü maddesi gereği mülki idare amirliği ile birlikte mutlaka bağlı bulundukları derneğe de vereceklerdir. Dernekler, uygulamada aksaklığa meydan verilmemesi açısından beyanname verme süreleri dolmadan iki ay önce şubelere ait beyannameleri alacaklar ve bu şekilde şubelerden derledikleri tüm bilgileri içeren dernek beyannamelerini mülki idare amirliğine vereceklerdir.
Bu çerçevede dernek şubelerine ve şubesi olan derneklere yazılı tebligat yapılmasını müteakiben söz konusu hususlar hakkında şube ve şubesi olan dernek yöneticileri ile toplantı yapılarak konu hakkında bilgilendirme yapılması faydalı olacaktır.
Yapılan tebligat ve bilgilendirme toplantıları neticesinde belirtilen çerçevede beyanname verilmemesi durumunda ilgili derneğin uyarılması, uyarıya rağmen de beyannamenin şubelere ilişkin bilgileri içermemesi veya eksik olması durumunda 5253 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi uyarınca Cumhuriyet Başsavcılığına bildirimde bulunulması gerekmektedir.
Konunun titizlikle takip edilmesini ve herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesini rica ederim.
Osman GÜNEŞ
Bakan a.
Vali
Müsteşar
T.C.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
Dernekler Dairesi Başkanlığı
Sayı : B.05.0.DDB.0.00.00.40-010-06-01-3273 18/10/2010
Konu : Adli İşlemlerin Derneklere Bildirilmesi
GENELGE
2010/70
5253 sayılı Dernekler Kanununun 19 uncu maddesinde derneklerin denetlenmesi konusundaki usul ve esaslar belirlenmiş, aynı maddenin son fıkrasında ise denetim sırasında suç teşkil eden fiillerin tespit edilmesi halinde, mülkî idare amirinin durumu derhal Cumhuriyet savcılığına ve derneğe bildirmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır.
Bakanlığımıza ulaşan bilgilerden, bazı mülkî idare amirliklerince Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulmasına rağmen, ilgili derneklere durum hakkında bilgi verilmediği anlaşılmıştır.
Söz konusu yasal düzenlemeler gereğince, derneklerin denetimleri sırasında düzenlenen raporların mülkî idare amirleri tarafından Cumhuriyet Başsavcılıklarına gönderilmesi halinde, yapılması istenilen adli işlemlerden önceden bilgi sahibi olmalarının sağlanabilmesi amacıyla, raporun hangi başsavcılığa gönderildiği, hakkında işlem yapılması istenilen kişiler ile işlem yapılması istenilen Kanunun adı ve madde numaralarının ilgili derneklere bildirilmesi gerekmektedir.
Adli işlemlere ilişkin bilgilerin derneklere bildirilmesi hususunda gerekli hassasiyetin gösterilmesini önemle rica ederim.
Osman GÜNEŞ
Vali
Bakan a.
Müsteşar